torsdag 8 april 2010

Småfusk


Vissa saker betyder mer än annat vid renoverande av äldre hus. För min del är det de små detaljerna i trä som är viktigast. Lister, fönsteromfattningar, fönsterbrädor med mera. Detaljer som många struntar i och som än fler inte ens SER!

Men jag mår alltid lite småilla när man tittar i folks nyrenoverade hem och ser lister som är ditsatta med skruvdragarens hjälp eller där detaljer är målade med roller. Det är helt enkelt sånt slarv/fusk som jag inte tolererar här hemma:-) Jag tolererar däremot fusk i andra former...

Vi har ju beställt hiskeligt mycket fönsterfoder men tyckte oss inte ha råd att samtidigt beställa golvsocklar. I de rum där vi just nu håller på och fixar så saknas det en knapp meter vid en ombyggd murstock.

Så vi köpte helt enkelt en vanlig planhyvlad planka och så fick min pappa "frihylva" och slipa fram en bit golvsockel. Det blev bra (nästan perfekt).

Det syns en viss skillnad som är tydligast där ny och gammal list möts, men det är väldigt liten skillnad, faktiskt. Vi kommer dessutom att platsbygga ett arbets-/skrivbord där så jag tror att ingen som inte tjuvläst vår blogg kommer att se vårt fusk:-)
Och nä, bilden visar inte nåt som är färdigt. Tapeten SKA limmas fast och beskäras och listerna SKA målas. Och spikas. Snart. Vi lovar...

1 kommentar: