måndag 19 april 2010

Stiltje eller full fart?

Det händer saker här i verkligheten även om det är händelselöst på bloggen. Men vissa arbeten gör sig inte på bild.

Lister målas i vardagsrummet, strykning 3 av 5 är klar. Eftersom vi värmt bort den gamla färgen med värmepistol så täcker inte den vita linoljefärgen på kvistarna förrän efter 5 strykningar, suck. I de andra rummen ska vi nog använda bruten vit för att få det att täcka lite bättre. Förhoppningen är att hinna med 2 strykningar nu i veckan så att vi kan tapetsera redan i helgen.

Utemöblerna målas. Vi började måla de vita redan förra året, men efter lite funderande bestämde vi oss för att byta kulör. Till VILKEN färg återkommer vi när det finns bilder som kan illustrera hur snyggt det blir. OM det nu blir snyggt alls för det visade sig att färgen inte fäster ordentligt på det som jag grundmålade i vitt förra året. Hm... Den del av möbeln som fortfarande var obehandlad ser däremot jättesnygg ut.

Det grävs såklart ute i trädgården. Sonens sandlåda är snart klar. Trädgårdslandet klart för sådd. 2,5 av 4 rabatter är rensade:-) Och om orken infinner sig idag så påbörjas nog ett litet trädgårdsland till. Jag vill odla potatis!!

3 kommentarer:

  1. Nej så där är det ofta tycker jag. Man gör saker men de är inte alltid sånt som är lönt att berätta om på bloggen. Då känns det ibland nästan som om ingenting händer... fast man vet att det gör det!

    Jag målade våra trädgårdsmöbler oxidgröna för några år sedan. Det blev så himla fint. Fast nu skulle de behöva få en strykning till. De har stått ute hela vintern och en omgång olja hade de nog mått bra av åtminstone.

    En förklaring till varför färgen inte fäster så bra där du grundmålade förra året är kanske att grundfärgen börjat bli glasig. Så kan det tydligen bli om man dröjer för länge mellan grundning och mellanstrykning. Tror det är större risk för det om man har lösningsmedel i färgen.

    //Sophie

    SvaraRadera
  2. Aha, det ÄR därför färgen fäster dåligt. Jag grundade såklart med terpentin. Jag hoppas det funkar om jag sandpapprar av lite först innan jag målar. Annars vet jag inte vad jag gör???Sen går jag nog på med ospädd färg. Nu körde jag 50% färg och 50% linolja (iaf nästan). Man lär så länge man lever...

    SvaraRadera
  3. Ett tips från ett annat Solhaga - pensla kvisthålen med shellack! Då blöder det inte igenom. Vi nöjer oss med tre strykningar linoljefärg och använder inga lösningsmedel alls. Först supertunt med zinkvitt, sedan en gång till med zinkvitt och därefter antikvit (tror att den innehåller lite terpentin). Det går tydligen också att pensla med shellack i efterhand, även om man redan har målat.

    SvaraRadera