torsdag 1 juli 2010

Att bestämma sig...

...är kanske bland det svåraste med att renovera. Det dröjer nog innan man har tid att göra om saker, när man fortfarande har så mycket nytt att göra framför sig. Det måste därför bli rätt från början. Eller i alla fall nästan rätt.

Men tillslut är ju fasadfärgen bestämd. Det blir gulockra mellan 15-30 % från Gysinge. Detta har vi bestämt utan att provmåla med gysinges gulockra. Vi har bara provmålat Ottossons. Förhoppningsvis skiljer det inte alltför mycket åt.

Ett annat beslut som ligger och gror är vedspis till köket. Vi MÅSTE ha en vedspis. Köket känns liksom inte riktigt utan. Den ska vara liten, max 55 cm bred. Det både förenklar beslutet och gör det svårare. Det finns nämligen inte speciellt många modeller som är under 60 cm. Vi har hittat 2 olika Huskvarnamodeller, en Norrahammar och några till som inte varit lika intressanta. Vi har ju såklart bara letat bland det vi hittat till salu på begagnatmarknaden...

Så frågan är: ska det vara en enkel modell a la 30-tal som är emaljerad, eller ska det vara en ganska enkel men traditionell gjutjärnsmodell (har ju funnits lääänge, även på 30-talet), eller ska vi slå till på den snyggaste vedspis jag sett (1880-tal) bara för att den är så läcker? Kakelugnen kommer ju att bli en nytillverkad modell från slutet av 1800-talet. Så eldstäderna kommer ju matcha varandra i så fall. De kommer stå i angränsande rum.

Svåra beslut. Köket ska vi ju inte renovera förrän sist av allt så jag har inte riktigt min bild helt färdig på hur det kommer att se ut och därför vet jag inte vad som passar.

Måste bestämma mig, typ NU!

5 kommentarer:

  1. Vad hände med den gröna umbran och varför byte från Ottossons till Gysinges färg? Fast ett hus som heter Solhaga ska väl kanske vara gult...
    Ang. spis tycker jag ni ska följa hjärtat. Är den äldsta favvis kan ni väl skylla på att återvinning ligger i tiden och i dessa sammanhang alltid har man väl alltid "tagit vad man haver". Det kanske låg ett gammalt hus med en fin vedspis i där ert hus ligger nu?

    SvaraRadera
  2. Min kommentar från igår försvann visst...
    Undrar varför ni byter till gulockra och från Ottossons till Gysinge? Fast ett hus med namnet Solhaga kanske ska vara gult. Då väljer vi ju Grön umbra med rätta till vårt hus (Waldidyll)!
    Ang. köksspis tycker jag att ni/du ska följa ert hjärta. Hur många kommer att veta att spisen är äldre än huset och om de vet, skyll på att det kanske låg ett äldre hus på tomten tidigare -återvinning ligger alltid i tiden!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej Lindekull!
    Anledningen till att kommentarerna försvinner är att vi har nån granskningsfunktion som gör att man måste läsa och godkänna innan det publiceras.

    Vad gäller köksspis så är den flotta, lite äldre spisen numera såld till nån som inte är lika velig som vi:-)

    Och vad gäller gulockra vs. grön umbra, så har det dividerats och tvivlats länge nu. Men vårt hus ligger på en höjd och det är så vackert med det gula mot bakgrunden. Man blir glad av "det gula huset på höjden" när man kommer med bussen från jobbet:-) Däremot tycker jag det skulle vara stiligt med ett grått hus när jag är på baksidan. Men nu har vi bestämt gult till slut. Huset var grå-vitt från början, men när jag pratade med en äldre granne som är född i grannhuset sa hon att hon framförallt minns huset som gult och det stämmer ju med att vi hittat ett lager ca 15% gulockra som färg nummer 2 på fasaden. Så Solhaga får vara gult ett tag till. Tror förresten jag körde förbi ert Waldidyll för nån vecka sedan. Tog ett tag att inse var jag sett huset:-)

    SvaraRadera
  4. Ok, nästa gång ska jag inte vara så ivrig att vilja läsa mina egna inlägg...

    Så ni var i Barnarpsbacken och körde... Synd att ni inte stannade till så hade vi kunnat diskuterat färgskrapning, färgsättning, byggnadsvård mm mm över en kopp kaffe.

    Synd att spisen är såld. Hoppas att ni kan hitta någon annan!

    SvaraRadera
  5. Japp, jobbar ju i JKP och var hemma hos chefen i Norrahammar och grillade. Som sagt, det tog lång tid innan jag förstod var ifrån jag kände igen huset:-) Frågade sambon om vi hade sett det på hemnet, eller varför det var så bekant:-)

    SvaraRadera