söndag 12 september 2010

Experiment

Vi diskuterar fortfarande golv, både i barnrummet och för andra ställen. Trots att vi egentligen har (eller hade?) bestämt oss för linoleum i just barnrummet. I den platsbyggda garderoben brevid murstocken har vi lagt en snutt golv (råspont) och är väl smartare än att göra en liten provmålning med 30% grön umbra för att kunna undersöka hur ett linoljemålat golv faktiskt känns?

När man tittar hemma hos andra som har målade golv så är ju dessa golv alltid målade med moderna, blanka färger. Jag tror inte nån av oss sett ett linoljemålat golv i verkligheten. Alltså testar vi inne i garderoben. Nu är ju inte golvet i garderoben lika fint hyvlat som ett nytt golv, men ändå. Någon form av utvärdering borde vi kunna göra. För oss är det speciellt viktigt att golvet inte blir halt eftersom det är ett barnrum.




Visst får sonen ett tjusigt garderobsgolv? :-) Gipsväggarna blir däremot målade med lite överbliven vattenbaserad färg. Att använda allt tills det tar slut känns ekonomiskt och bra.

Och om nån undrar om vi är galna som lägger timmar på hur det ser ut inuti garderoben, så ja. Kanske är vi lite tokiga:-) Men bara väldigt lite...

2 kommentarer:

  1. Det här är en väldigt bra idé tycker jag. Jag gjorde likadant när vi funderade på målade golv. Jag målade golvet i skafferiet i ultramarinblått. Just för att det var en vacker färg men för stark för ett större mer synligt golv och dels för att som ni testa hur ett sånt golv blev. Jag hoppas ni blir lika positivt överraskade som jag blev. Vi målade sedan ett barnrumsgolv, hallen uppe, trappan samt hallen nere med linoljefärg (ca 25% grön umbra tror jag) och fast det var i trappan blev det inte alls halt. Det blir inte alls den sortens yta på golvet liksom.

    Och nog blir man gladare av att hänga in grejor i garderoben om där är fint där också... :-) //Sophie

    SvaraRadera
  2. Målade golv med linolja blir så fina, så det tycker jag absolut ni ska pröva. Var bara extra nogrann med att shellackera kvistarna först :)

    Lycka till!

    SvaraRadera