onsdag 29 december 2010

Vardagsarkeologi - del 3

Nu när vi börjat riva lite i sovrummet började vi med att skrapa ner takfärg och riva tapeter. Mitt på en vägg fick jag plötsligt se något som fångade min nyfikenhet... längst in mot tretexen på ytterväggen såg det ut att sitta svart papp. Inte kan man väl ha haft svarta tapeter? Nyfikenheten tog över och ett tidsödande pillande, blötande med sprayflaska och skrapande med spackelspade började. Efter kanske 1 timma hade jag fått fram denna bit av fantastisk tapet!




Detta är alltså det innersta av 6 lager tapet i sovrummet. Troligen den tapet som sattes upp när huset byggdes. Det måste ha varit ett ganska dystert men mycket vackert rum med denna mörkgrå/svartrandiga tapet med mönster i svart och guld. Lägg dessutom till att det då fanns en kakelugn i rummet.

Vi river ner tapeterna i rummet, dels för att de luktar instängt och har doftspår från rökare som bott i huset, dels för att få ett slätare underlag för ny tapet, utan att behöva gipsa. Jag (Martin) har dock blivit så förtjust i denna tapet och dess del i husets historia att på en bit vägg kommer vi att låta alla lager sitta och täcka med renoveringsgips. Vi kommer också att försöka separera bitar från de olika tapetlagren och spara i en pärm, eller kanske till och med rama in och sätta på väggen?

5 kommentarer:

  1. en nästintill identisk (om inte helt identisk till och med)hittade vi ett par rullar av i ladan på vårt förra ställe tror jag. Sen en nästan likadan fast med lila bakgrund i vårt första hus. De är fantastiskt vackra tapeter. Jag skulle gärna ha en sån i nåt rum i huset. Finns ju några nytryck med såna mönster.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen en vacker tapet! Vi sa att om den hade suttit på alla väggar i det rummet hade det nästan varit värt att försöka skrapa fram och spara en som fondvägg. Nu sitter den tyvärr bara på en hel vägg och den har vi redan rivit ner hälften av plus att den var trasig på sina ställen.

    SvaraRadera
  3. Har du förresten tips om var man hittar nytryck av det (eller liknande) mönstret?

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har precis hittat & sträckläst er blogg. Vad roligt att följa er renovering och se hur fint det blir och hur väl ni tar tillvara husets karaktär! Spännande att följa fortsättningen =).

    Jag och min sambo tog över ett renoveringsobjekt i september. Ett timmerhus från 1894.... Just nu inget vatten, ingen värme och mycket rivningsarbete på gång. (Kolla gärna in den nystartade bloggen)

    På tal om tapeter så har vi som mest hittat sju lager...med tidningspapper från den lokala tidningen som understa/första lager. Har funderat på att återskapa någon av dem. Men som sagt så är vi långt ifrån tapetserande just nu så jag har inte hunnit kolla runt så mycket. Här är i alla fall en länk till ett företag som rekonstruerar tapeter efter tapetfragment. (Ingen aning om pris dock!)
    http://www.handtrycktatapeter.se/

    Ha det gott!
    /Nina

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Tack för länken om tapeter!! Ska absolut spana in den. Vi har lagt till er blogg i vår lista och kommer att följa ert projekt.

    SvaraRadera