fredag 1 april 2011

Randigt! Fortsatt recension på Allbäcks...

Det jag har målat med Allbäcks linoljefärg är väldigt penselrandigt efter första strykningen. Kanske målade jag ändå för tunt? Eller beror det på mitt penselval? Jag målar nästan alltid bara med en rund, ganska smal och HÅRD pensel (rund anstrykare 20 mm). Det brukar ju stå att man ska/kan efterstryka med en flat lackpensel, men jag har aldrig tyckt att det varit nödvändigt. Kanske är det nödvändigt om färgen är tjockare/mer pigmentfylld än vad jag hittills varit van vid? Hmm...

1 kommentar:

  1. Jag har heller aldrig använt nåt annat än rund anstrykare mer än i början. Aldrig förstått vitsen med den flata eftersom man redan dragit ut färgen så mycket att det inte händer nåt när man efterdrar med en sån. Fast sen har jag hittat en annan pensel som jag verkligen gillar. Den är oval och alltså en kombination av båda sorterna kan man säga. Hård och stabil. Jag köper dem på www.qvesarum.se. Prisvärda och hållbara. Jag har penskar av alla olika bredder tror jag. Till lister använder jag nästan alltid 40-50 mm och till panelen i badrummet t.ex en som är 80 mm bred. De smala använder jag bara till fönster.

    SvaraRadera