tisdag 21 juni 2011

Ogräs och överraskningar

Att inte ha tid är ofta av godo. I alla fall när det gäller äldre trädgårdar. Det är skönt när ogräset visar sig vara så här vackert...
Inne i löjtnantshjärtat växer en toppklocka som jag inte vet namnet på (Prakttoppklocka??, eller någon trädgårdsvariant?)
De här förtjusande vita korgblommiga sakerna doftar blää, men ack så tjusiga. Det blir fler för varje år och jag har väldigt svårt att se dom som ogräs:-) Har ingen som helst aning om vad de heter. Kunskap mottages tacksamt!
Förra årets akutrenoverade källarfönster. I år flankerade av praktfulla "Digitalis/Fingerborgsblommor". Jag har försökt utrota alla digitalis från trädgården eftersom jag var rädd för att vår allätande son skulle gnaga i sig dom. Men i år får de stå och med tanke på hur många bladrosetter det finns i trädgården kommer de troligen ha tagit över totalt till nästa år. Vackra men giftiga...
De här Pionerna hade ju stått i gräsmattan i många år innan vi grävde fram rabatterna. Jag har trott att det är två likadana Pioner, men i år blommar båda för första gången och den andra ser visst ut....
...så här. Det fantastiska är ju att vi delade på dem så att även den andra rabatten skulle få pioner och i år blommar även de två, efter att ha stått och tjurat i två år.
Förra årets inköp på Coops perennrea, Stäppsalvia.
Årets nykomling, Pionen "Shirley Temple". Ena plantan blommar medan den andra fått knoppen avbruten. Bättre lycka nästa år:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar